Lina Gellerhorn är överförmyndarhandläggare i Lomma. Hon berättar om hur Recruto blivit ett viktigt verktyg för att förenkla och effektivisera hanteringen av gode män.
– Nya gode män och förvaltare kan anmäla sitt intresse via en länk på respektive kommuns hemsida. Där fyller de i sina kontaktuppgifter och vilken typ av uppdrag de är intresserade av. Dom som vill kan också berätta om sina arbetslivserfarenheter och bifoga ett personligt brev. Vi får rätt och sökbar information från start, säger Lina, och fortsätter.
– Vid direktförfrågningar om nya uppdrag använder vi sorteringsverktyget i kompetensbanken för att matcha uppdraget mot våra gode mäns erfarenheter och önskemål. Vi slipper lägga tid på att kontakta ställföreträdare som inte alls är intresserade av det aktuella uppdraget.
Att använda kompetensbanken för direktförfrågningar är ett sätt att använda Recruto. En annan är att lägga upp annonser för nya uppdrag på den digitala anslagstavlan. Det innebär att befintliga gode män kan anmäla sitt intresse för nya uppdrag direkt i Recruto.
– Recruto är flexibelt och enkelt att använda. Jag har lagt upp en egen struktur för hur jag hanterar processen med nya gode män. Jag kan inte tänka mig att gå tillbaka till att göra allt det jobbet manuellt.
Säker och trygg kommunikation med gode män är viktigt för Lina och samarbetskommunerna. I Recruto sker all korrespondens anonymiserat och på ett GDPR-säkert sätt.
– Från i höstas sker all kommunikation mellan kontoret och våra gode män genom Recruto. Det vet våra gode män. Det är snabbt och enkelt att få ut information till alla samtidigt och vi spar tid. Det är en självklarhet att om man ska vara god man hos oss så använder man Recruto för att kommunicera, säger Lina och fortsätter.
– Möjligheten att anpassa och göra egna mallar för utskick är toppen. Med bara ett knapptryck kan jag växla mellan välkomstbrev, meddelande om nya uppdrag eller information från till exempel Försäkringskassan eller pensionsmyndigheten.
Integrationen mellan Recruto och ÖFS (ärendehanteringssystemet), som synkroniserar uppgifter, är en annan funktion som underlättar för hanteringen av gode män
– Vinsten är att man inte behöver jobba i två system, det är heller ingen risk att det blir fel eller att det fattas information i ärendehanteringssystemet eller Recruto.
Avslutningsvis
Har du frågor eller funderingar om Recruto?
Kontakta oss! Vi berättar gärna mer.
info@recruto.se
031-799 90 65