fbpx

Så skriver du en enkel och bra jobbannons!

Recruto - Så skriver du en enkel och bra jobbannons
Dela på facebook
Dela på twitter
Dela på email
Dela på linkedin

Har du funderat över hur en riktigt bra jobbannons ser ut?

Vi på Recruto har studerat flera framgångsrika annonser hos våra kunder och kommit fram till att en bra jobbannons bör hållas enkel samtidigt som den behöver fånga uppmärksamhet. Undvik att lista allt för många krav, formaliteter och kvalifikationer. Tänk ”Less is more” och läs våra 6 tips på vad du kan göra för att skapa en attraktiv jobbannons.

1. Rubriken – tänk löpsedel!
Det som vanligtvis avgör om en potentiell kandidat klickar vidare och läser en jobbannons är själva rubriken. Rubriken behöver dra till sig uppmärksamhet och där kan både kreativitet och humor nyttjas flitigt. 

Rubriken behöver inte nödvändigtvis innehålla jobbtiteln eftersom den ändå dyker upp i annonsdetaljerna. Försök istället använda och utnyttja din kreativitet för att generera en attraktiv rubrik som skapar intresse.

Exempel för ett jobb som en Social Media Manager
Hur många instagram går det på ett kilo?

Exempel för ett datorrelaterat jobb: 
Är du en person som har alt under ctrl?

2. Inled med känsla 
Tänk på att de som läser din annons kanske redan fyllt i en drös med ansökningsformulär eller sitter på en mobil i tunnelbanan eller bussen där det kan vara svårt att koncentrera sig. 

Därför är det viktigt att hålla inledningen kort, koncist och känsloladdad. Använd inte fler tecken än ett twitter-inlägg med max 3-4 meningar som tydligt beskriver det mest spännande med jobbet man söker och något som får en att vilja veta mer.

3. Berätta om ditt företags historia
Hur många år har ni funnits, antal anställda, intressanta kunder eller projekt, utmärkelsereller erkännande, känslan som genomsyrar er företagskultur och vad ni brukar hitta på för roliga saker tillsammans.

Måla upp en rik bild av ditt företag som gör att den sökande kan se sig själv som en del i detta sammanhang och få dem att vilja identifiera sig med ditt företags varumärke.

4 . Sälj positionen
Hoppa över den oändligt långa punktlistan som innehåller alla nödvändiga krav för detta jobb. Försök att begränsa er till max 3-4 punkter och fokusera hellre hur en vanlig dag kan se ut, ansvarsområden, intressanta kollegor, flexibla arbetstider, förmåner och utvecklingsmöjligheter. 

Tänk på att ni försöker skilja ut er från konkurrenter som erbjuder liknande positioner.

5. Förbättra dina autosvar via e-post.
Gå igenom alla e-postmeddelanden som ni skickar till kandidater vid varje steg i anställningsprocessen. Se till att svaren är tydliga, personliga och att ni även där fortsätter att attrahera kandidaten och hålla intresset för tjänsten vid liv. 

En dålig återkoppling på en ny ansökan riskerar att förstöra det viktiga första intryck som man har möjlighet att ge kandidaten.

6. Uppmuntra kandidater att söka just denna tjänst
I Recrutos rekryteringsverktyg har vi tagit fram en funktion som ger möjlighet att skriva en kort rubrik med en tillhörande kort text som visas innan Ansök-knappen längst ner i annonsen. 

Det ger dig ännu en chans att uppmuntra kandidater att söka just denna tjänst.


Nedan visar vi hur enkelt det är att skapa en annons med Recruto


Avslutningsvis

Har du frågor eller funderingar, hör gärna av dig till oss. Vi är alltid intresserad av vad du tycker om Recruto.

Maila till: info@recruto.se eller Ring: 031-799 90 65

Senaste inläggen

Ett enklare samarbete

Nu kan du dela utkast med dina kollegor. Det är bara att välja vem/vilka personer som ska kunna se dina utkast från en rullist. Inom kort blir det även möjligt att dela utkast med personer som inte…

Läs mer »

Prenumerera på Recrutos Nyhetsbrev

Få dem senaste uppdateringarna, exklusiva erbjudanden samt spännande nyheter om rekryterings- och bemanningsprocesser.

Dela det här inlägget med dina vänner

Dela på facebook
Dela på twitter
Dela på linkedin
Dela på email