Recruto Logotype

Nya funktioner aktiveras i Recruto

Postad i Nyheter, 23 maj, 2018

Automatisk borttagning av kandidater

Vi aktiverar nya funktionen för automatisk borttagning av kandidater i rekryteringsverktyget natten mellan den 23-24 maj. Du som superadmin har tillgång till nya funktionaliteten via Kontrollpanelen -> Automatisk borttagning. Där kan du på portalnivå ställa in hur länge ni vill spara kandidater innan de automatiskt tas bort och anonymiseras. Om ni inte aktivt väljer att aktivera automatisk borttagning tas ingenting bort från Recruto automatiskt. Då behöver ni manuellt hålla koll på vilka kandidater som behöver plockas bort från systemet.

Om ni aktiverar automatisk borttagning baseras borttagningen på tidstämpeln från när hen ansökte till en specifik annons, spontanansökte eller på annat vis blev inlagd i verktyget. De kandidater som eventuellt läggs till i en kandidatbank baseras på tidstämpeln från när hen kom in i verktyget från en specifik annons, via spontanansökan eller på annat vis blev inlagd i verktyget.

När kandidater blir borttagna försvinner möjligheten att fortsatt nå kandidaterna, det är detta som är hela tanken med borttagningen. Det som trots allt återstår är en rad där det står ”Automatisk borttagen” men även sådan info som inte går att använda för att kunna återknyta till en viss person. Helt i enlighet med nya förordningen. Ni kommer fortfarande alltså att kunna se hur många ansökningar som inkommit till en viss annons och även viss övrig info (se bild nedan).

Uppdaterad funktionalitet kring Policy-text

Policy-texten som kandidaterna möter och behöver godkänna i samband med att de registrerar en ansökan uppdaterats från Recrutos sida natten mellan den 23-24 maj för att matcha nya kraven i GDPR för samtycke. Den nya policyn går att justera för respektive kund. För att justera policy-texten eller bara titta på den gå till Kontrollpanelen – > Ansökningsformulär och scrolla längst ner. Där finns vissa variabler som är vettiga att hålla intakta som tex” __autoRemovalMonths__”. Om ni inte aktiverar funktionen för automatisk borttagning står det som default 24 månader i policyn förutsatt att ni inte tar bort variabeln.

Avslutningsvis

Det finns en generell sammanfattning om Recruto och GDPR för den som ytterligare vill förkovra sig. Denna text går att hitta via Kontrollpanelen -> Automatisk borttagning. Ni kan även läsa vårt förra mailutskick som gällde nya funktionerna ovan och GDPR genom att klicka här.

Hör av er till info@recruto.se eller ring 031-799 90 65 om ni har några frågor om nya funktionen för automatisk borttagning, nya policyn eller övriga frågor som rör GDPR.