När vi tryckte på knappen och lanserade Recruto blev responsen större än vad vi någonsin vågat hoppas på

Lova Öhman och Nicole Skoglund har varit handläggare på kontoret från 2022 respektive 2024. Båda lockades av möjligheten att kunna använda sina kunskaper och arbetslivserfarenhet i ett nytt sammanhang. Här berättar de lite om deras vardag på kontoret – före och efter Recruto.

– Det har varit spännande att få jobba med de här frågorna som ligger nära det jag jobbade med tidigare som var sociala hållbarhetsfrågor, säger Nicole och fortsätter.

– Vi har jobbat mycket med att effektivisera sättet vi arbetar på. Tidigare flyttade vi samma papper till flera handläggare och det var många inblandade innan vi kom hela vägen. Vi jobbade med word- och excelfiler. Det var skört och det fanns en risk för att ärendena hamnade fel eller tappades bort.

När Lova och Nicole tillsammans med kollegorna första gången blev presenterade för Recruto såg de en möjlighet att förenkla och effektivisera arbetet på kontoret.

– Jag blev taggad på att vi fick en möjlighet att kunna digitalisera verksamheten och jag gillar att Recruto är ett verktyg som är flexibelt, som man kan lägga lite personlig touch på. Recruto ger oss möjlighet att använda vår tid på ett helt annat sätt, säger Lova.

Det är alltid en liten tröskel att komma igång med ett nytt system. Det är lätt att fokus hamnar på teknik istället för funktion. I Borlänge valde man att sätta sig ner tillsammans och jobba för att komma igång med Recruto. 

– Vi har kört på och provat oss fram. Hur funkar det här då? Sen har vi upptäckt att det är ganska självklart, men man krånglar ibland till det för sig själv. Recruto är väldigt användarvänligt, säger Nicole.

Recruto är skräddarsytt för överförmyndarkontoren för att underlätta och skapa så mycket nytta som möjligt för verksamheten. Hur har det märkts i Borlänge?

– För oss har det inneburit stor skillnad. Vi jobbar i ett system istället för flera olika. Allt är samlat och synligt på ett ställe. Inga fler word- och excelfiler, säger Nicole

Recruto innebär också att kontoret kommunicerar med ställföreträdarna på ett modernt sätt och mer på deras villkor.

– När vi presenterar uppdragen på anslagstavlan ser det mycket mer inbjudande ut för ställföreträdaren. Mycket mer professionellt än de där mailen vi har skickat tidigare, säger Lova och fortsätter.

– De kan titta på uppdragen i sin egen takt när det passar dem. Det har varit väldigt uppskattat. Vi märker också att de allra flesta valt att få notiser när det kommer upp nya uppdrag. Det ser vi på aktiviteterna på vår sida och det är kul.

Recruto har skapat nytta och mervärden för både kontoret och ställföreträdarna. När kontoret tryckte på knappen och lanserade Recruto blev responsen långt över förväntan.

– Det bara flög in intresseanmälningar från våra befintliga ställföreträdare. Det blev en jätterörelse, mer än vad vi någonsin vågat hoppas på. Sedan dess har vi tillsatt 70 uppdrag och vi har kapat kön med nästan hälften, avslutar Nicole.

Senaste inläggen

Glad sommar från Recruto!

Förhoppningsvis är du redan lite solbränd och lagom utvilad 😊 Vi på Recruto vill bara passa på att önska dig härliga dagar och somriga upplevelser

Läs mer »

Prenumerera på Recrutos Nyhetsbrev

Få dem senaste uppdateringarna, exklusiva erbjudanden samt spännande nyheter om rekryterings- och bemanningsprocesser.

Dela det här inlägget med dina vänner

Är du ett företag och har frågor om Recrutos webbaserade verktyg?

Perfekt! Som företag är du välkommen att ringa oss på: 031 - 799 90 65

Recruto är en systemleverantör och tar endast emot frågor via epost från jobbsökare och personer som jobbar i Recruto-appen.
dagar :
timmar :
minuter :
sekunder

💌 Dela kärleken – vi delar kostnaden!

Hämta din 50% rabatt - bara i februari!