Kontakt
Villkor
Anställningsform
Visstid
Varaktighet
1 år eller längre
Arbetstid
Heltid
Lönevillkor
Fast
Ansökan
Sista ansökningsdag
2025-08-15
Publiceringsdatum
2025-07-07
Insamlingsstiftelsen Läxhjälpen söker en driven projektledare till vårt nya projekt!
Projektet syftar till att utveckla ett lustfyllt och effektivt digitalt läxhjälpsprogram för högstadieelever som riskerar att inte klara grundskolan. Projektet har ett särskilt fokus på ungdomar som bor på mindre orter och i glesbygd.
Motiveras du av att tänka ut kreativa lösningar för att jobba digitalt? Drivs du av att göra skillnad för unga? Vill du vara med och utveckla Stiftelsen Läxhjälpens digitala lösningar för en mer jämlik utbildning i Sverige?
Då kan du vara vår nästa projektledare!
Om projektet
Med projektet ämnar vi utforska och testa nya arbetssätt, metoder och digitala verktyg som spelbaserat lärande och AI-stöd för att skapa en mer engagerande och tillgänglig läxhjälp. Projektet innebär även samverkan med forskare inom pedagogik, företag inom digital pedagogik och civilsamhällesorganisationer för att berika programmet med bland annat aktiviteter för personlig utveckling och fysiskt välmående. En viktig del är också att testa en hybridmodell där digital läxhjälp kombineras med fysiska träffar för att stärka sammanhållning och engagemang.
Målet är att öka andelen ungdomar som uppnår gymnasiebehörighet, förbättra studiemotivationen och skapa en långsiktig, skalbar modell för digital eller hybrid läxhjälp som kan användas nationellt.
Dina arbetsuppgifter som projektledare
Som projektledare kommer du att ha en central roll i att:
- Driva utvecklingen och testningen av metoder för det digitala läxhjälpsprogrammet i pilotgrupper.
- Driva samarbeten med forskare, företag inom digital pedagogik och lokala civilsamhällesorganisationer.
- Säkerställa att målgruppen (högstadieelever) aktivt deltar i och påverkar utvecklingen av programmet genom feedback och testning av verktyg.
- Implementera de nyutvecklade metoderna och sprida lärdomar inom Läxhjälpens befintliga verksamhet.
- Utbilda läxhjälpare och koordinatorer i de nya arbetssätten.
- Sammanställa insikter, lärdomar och rekommendationer i en rapport för spridning.
Projektet drivs i nära samarbete med och under ledning av närmaste chef för det digitala programmet.
Vi söker dig som:
- Har erfarenhet av att leda och driva projekt
- Är strukturerad, resultatinriktad och självgående
- Har ett starkt intresse för hur teknik kan användas i pedagogiskt syfte
- Erfarenhet av att implementera digitala pedagogiska verktyg
- Har förmåga att bygga och underhålla samarbeten med olika aktörer
- Erfarenhet av arbete med unga i målgruppen
Meriterande:
- Har erfarenhet av att arbeta med spelbaserat lärande och gamification
- Erfarenhet av AI inom utbildning
- Erfarenhet av programmering och/eller webbutveckling, gärna med fokus på digital kommunikation eller lärande.
- Tidigare erfarenhet av projekt finansierade av Allmänna Arvsfonden
Vi erbjuder en meningsfull och utvecklande roll i ett engagerat team där idéer tas tillvara och initiativ uppmuntras. Hos oss blir du en nyckelperson i ett kansli med 12 kollegor och bidrar till att stötta över 600 högskolestudenter som varje vecka gör skillnad för elever runt om i Sverige. Du får möjlighet att påverka både dina arbetsuppgifter och arbetssätt – samtidigt som du blir en viktig del i att stärka och utveckla hela organisationens genomslag och samhällsnytta.
Rollen är en visstidsanställning på 100% i två år, och utgår från vårt kontor i Sickla i Stockholm, möjlighet till hybridarbete finns. Tillträde sker snarast möjligt enligt överenskommelse. Viss oregelbunden arbetstid och resor förekommer.